Μερικοί άνθρωποι φανερώνουν κάποια σπάνια ταλέντα, επιδεικνύουν αρετές που δεν μπορούμε να φανταστούμε, ζουν έντονη ζωή και νιώθεις ότι οι ενέργειές τους έχουν επίδραση επάνω στο φυσικό κόσμο. Και τι περίεργο, σαν φυσική αντιρρόπηση σε όλα αυτά, συνήθως, έχουν ένα σιωπηλό, άγνωστο σ' εμάς, αδιάφορο -αν επιτρέπεται η έκφραση- τέλος. Κάποιοι άλλοι, πάλι, είναι αυτό που λέμε κοινοί άνθρωποι. Ήσυχα εμφανίζονται και σχεδόν ζούνε μυστικά, χωρίς φασαρίες, κρότους και φωνές.
Και γι' αυτούς όμως η μοίρα έχει τον τελευταίο λόγο. Αυτή κάνει τη διανομή των ρόλων, αυτή μοιράζει τα κουστούμια, αυτή σκηνοθετεί. Αυτή είναι που θέλει στους ήρεμους και ευγενείς να δώσει (κάποτε) ένα διαφορετικό φινάλε. Αυτή τα πάνω κάτω φέρνει και βάζει ήχο στη σιωπή. συνέχεια...
Αποδελτιώνουμε τα δύο ενοριακά βιβλία γάμων του χωριού. Το πρώτο («Libro dei Matrimonii») υπάρχει μέσα στο «Liber Maestro» της Βωλάξ, και καταγράφει τους 15 γάμους που πραγματοποιήθηκαν από τις 23.05.1870 μέχρι το 1900. Η δεύτερη καταγραφή γίνεται από τον ανεξάρτητο κώδικα «Liber Matrimoniorum B'», και ξεκινάει από εκεί που τελειώνει ο προηγούμενος (1900) μέχρι το 1974.
Libro dei Matrimonii (A')
1 | 23.05. 1870 | Γεώργιος Φόνσος (από Σκαλάδο) + Ελένη Ζαλώνη του Φραγκίσκου |
2 | 15.10.1871 | Γεώργιος Βίδος του Ιακώβου + Λουκία Φυρίγου του Ανδρέα |
3 | 4.02.1872 | Γεώργιος Ψάλτης του Ανδρέα και της Αγαπητής + Σοφία Φυρίγου του Ανδρέα |
4 | 15.11.1874 | Νικόλαος-Ιωάννης Φυρίγος του Γεωργίου + Αλεξάνδρα Βίδου του Ιωάννη |
5 | 21.05.1878 | Νικόλαος Φυρίγος του Ανδρέα + Mαργαρίτα Φοσκαρίνη του Ματθαίου |
6 | 11.08.1880 | Αντώνιος Πιπέρης του Γεωργίου (από Σμαρδάκιτο) |
7 | 18.04.1883 | Πέτρος Ζαλώνης του Ιωάννη + Αλεξάνδρα Βίδου του Μιχαήλ |
8 | 18.04.1883 | Ιάκωβος Μήτσης του Ιωάννη (από Αγάπη) + Μαρία Φυρίγου του Ανδρέα |
9 | 13.02.1884 | Νικόλαος Καλούμενος του Ιωάννη και της Μαρίας + Αγνή Σιγάλα του Ιακώβου και της Λουκίας |
10 | 21.12.1885 | Αντώνιος Πιπέρης του Γεωργίου (από Σμαρδάκιτο) + Σοφία Φυρίγου του Γεωργίου |
11 | 20.02.1887 | Αντώνιος Μ. Φυρίγος + Λουκία Βίδου του Ιακώβου |
12 | 6.06.1887 | Ιωάννης Μ. Φυρίγος + Σοφία Ξενόπουλου του Αντωνίου |
13 | 12.02.1890 | Γεώργιος Ξενόπουλος του Αντωνίου + Αλεξάνδρα Βίδου του Ιακώβου |
14 | 14.06.1893 | Μάρκος Σιγάλας του Ιακώβου + Αγγέλα Φυρίγου του Ανδρέα |
15 | 18.01.1897 | Πέτρος Ξενόπουλος του Αντωνίου + Ελένη Φυρίγου του Αντωνίου |
Libro dei Matrimonii (B')
1a | 20.05.1901 | Γεώργιος Φυρίγος "Jacerdos" (από Περάστρα) + Καλή (Bona) Αρμάου (από Περάστρα) |
1b | 20.05.1901 | Mατθαίος Καπετάνιος του Δαμιανού + Σοφία Φυρίγου του Ιωάννη και της Loxandra Βίδου [1] |
2 | 23.11.1902 | Ιάκωβος Βίδος του Γεωργίου και της Λουκίας Φυρίγου + Σοφία Βίδου του Γεωργίου και της Ειρήνης Καλούμενου |
3 | 24.09.1906 | Νικόλαος Δελατόλλας του Ιωάννη (από Ξυνάρα) [και της Ελένης Ζαλώνη] + Μαριέττα Φυρίγου του Ιωάννη και της Αλεξάνδρας Βίδου |
4 | 24.09.1906 | Μάρκος Παλαμάρης του ποτέ Αντώνη + Μαριέττα Φυρίγου του Ιωάννη και της Αλεξάνδρας Βίδου |
5 | 26.11.1906 | Πέτρος Κολάρος του Γεωργίου και της Αγνής (γένος Κολλάρου) (από Ξυνάρα) + Άννα Βίδου του Γεωργίου και της Λουκίας Φυρίγου |
6 | 16.11.1907 | Γεώργιος Πιπέρης του Αντωνίου και της Σοφίας Φυρίγου + Ρόζα Φυρίγου του ποτέ Ιγνάτιου και της Άννας Βίδου |
7 | 3.08.1908 | Ιωσήφ Ξενόπουλος του Αντωνίου και της Κατερίνας Φυρίγου + Αλεξάνδρα Φυρίγου του ποτέ Ιγνάτιου και της Άννας Βίδου |
8 | 3.12.1914 | Φραγκίσκος Ζαλώνης του Πέτρου και της Αλεξάνδρας Βίδου + Λουκία Βίδου του Γεωργίου και της Λουκίας Φυρίγου |
9 | 21.12.1914 | Ιωάννης Πιπέρη του Αντωνίου και της Σοφίας + Μαρία Βίδου του Γεωργίου και της Ειρήνης |
- | 7.07.1916 | (LMp.97) Ειρήνη Βίδου του Αντωνίου και της Λουκίας από Βωλάξ + Πέτρος Μάροβιτς (καθολικός Μαυροβούνιος) Ο γάμος έγινε στο Μακρύκιοϊ Κωνσταντινούπολης |
10 | 21.08.1916 | Ματθαίος Φυρίγος του Αντωνίου και της Λουκίας + Μαρία Πιπέρη του Αντωνίου και της Σοφίας |
11 | 08.1920 | Ιωάννης Χαρικιόπουλος του Νικηφόρου και της [κενό] (από Μουσουλού) + Ρόζα Φυρίγου του Ιγνατίου |
12 | 19.10.1921 | Ματθαίος Φυρίγος του Ιωάννη και της Σοφίας Ξενοπούλου + Λουκία Σιγάλα του Μάρκου και της Άγγελας Φυρίγου |
13 | 16.08.1922 | Φραγκίσκος Ζαλώνης του Ιακώβου και της Μαρίας + Λουκία Πιπέρη του Αντώνη και της Σοφίας |
14 | 21.11.1923 | Νικόλαος Βίδος του Γεωργίου και της Ειρήνης [κενό] + Μαρίκα Ξενόπουλου του Γεωργίου και της Αλεξάνδρα Βίδου |
15 | 18.06.1928 | Ανδρέας Σιγάλας + Λουκία Κολάρου του Πέτρου |
16 | 12.04.1931 | Πέτρος Φυρίγος του Νικολάου (από Σκαλάδο) + Γεωργία G. [2] Πιπέρη |
17 | 20.04.1931 | Αντώνιος Πέτοβιτς (από Σκαλάδο) + Αγνή Π. Κολάρου |
18 | 22.11.1931 | Γεώργιος Βίδος του Ιακώβου + Μαρία Φυρίγου του Ιγνατίου |
19 | 19.11.1934 | Δαμιανός Καπετάνιος του Αντωνίου και της Γεωργίας Δαρμή (25 χρονών) (από Περάστρα) + Σοφίας Φυρίγου του Ιγνατίου "Μάγερα" (vulgo dietus Maϊra) και Σταματικής Παλαμάρη (από Ποταμιά) |
20 | 14.01.1935 | Ιωάννης Δελατόλλας (24) του Αλεξ. ή "Therio" [3] και της Μαρίας-Κονκέπτας Αρμακόλλα + Κατερίνα Ξενοπούλου (23) του Ιωσήφ και της Αλεξάνδρας Φυρίγου |
21 | 20.06.1938 | Αλοϋσιος Βίλλας (23) του Αντωνίου και της Ελένης Ζαλώνη (από Μοναστήρια) + Λουκία Βίδου (23) του Ιακώβου "Mangou" και της Σοφίας Βίδου |
22 | 10.10.1938 | Ιάκωβος Φιλιππούσης (23) του Αντωνίου "Caryda" κα της Μαριάννας Φιλιππούση (από Αγάπη) + Αντωνία Πιπέρη (21) του Ιωάννη και της Μαρίας Βίδου |
23 | 7.11.1938 | Αντώνιος Ξενόπουλος (29) του Ιωσήφ και της Αλεξάνδρας Φυρίγου + Ελισσάβετ (Λίζα) Κολάρου (19) του Πέτρου και της Άννας Βίδου |
24 | 5.02.1940 | Ιωάννης Καλούμενος (44) του Νικολάου και της Αγνής Σιγάλα + Λουκία Ζαλώνη (25) του Φραγκίσκου "Μαριετίνη" και της Λουκίας Βίδου |
25 | 17.09.1944 | Αντώνιος Φυρίγος (24) του Ματθαίου και της Μαρίας Πιπέρη + Rosaria Αρμακόλλα (22) του Ιωάννη και της Μαρίας |
26 | 25.02.1946 | Άγγελος Βίδος (28) του Ιακώβου και της Σοφίας Βίδου + Ζωζεφίνα Ζαλώνη (22) του Φραγκίσκου και της Λουκίας Πιπέρη |
27 | 31;.01.1949 | Πέτρος Ζαλώνης του Φραγκίσκου και της Λουκίας Βίδου + Ρόζα Σιγάλα του Ιακώβου και της Μαρίας |
28 | 6.06.1949 | Φραγκίσκος Πιπέρης (25) του Ιωάννη και της Μαρίας Βίδου + Ελένη Μήτση (22) του Ανδρέα και της Ειρήνης Δελατόλλα |
29 | 23.04.1951 | Μάρκος Σιγάλας (25) του Ιακώβου και της Μαρίας Ζαλώνη + Γεωργία Καϊλατζή (22) του Ευσταθίου και της Αλεξάνδρας Σκλάβου (από το Αγάπη) |
30 | 11.06.1951 | Ανδρέας Βίδος (40) του Ιακώβου και της Σοφίας Βίδου + Άννα Φυρίγου (33) του Ματθαίου και της Μαρίας Πιπέρη/font> |
31 | 27.12.1951 | Ιάκωβος Ζαλώνης (30) του Φραγκίσκου και της Λουκίας Βίδου + Aντωνία Καπετάνιου (17) του Δαμιανού και της Σοφίας Φυρίγου |
32 | 10.08.1964 | Αλέκος (Alexandrum) Φυρίγος του Ματθαίου + Ρόζα Σιγάλα του Πέτρου |
33 | 24.11.1974 | Ιάκωβος Βίδος του Άγγελου και της Ζωζεφίνας Ζαλώνη + Σoφία Φυρίγου του Αντώνη και της Ρόζας Αρμακόλλα |
Πρόσθετα στοιχεία γάμων, βρήκαμε και στο Liber Maestro του χωριού Στα περιθώρια του βιβλίου. Αυτά είναι:
521 | 14.01.1915 | Η Agnes-Maria-Joseph του Ioanne Firigo του Andrea και της Marietta, από το Αγάπη παντρεύτηκε τoν Ιoanne Vidale του Αntonio στην Κωνσταντινούπολη |
519 | 7.06.1915 | Η Irenes-Maria-Joseph του Αntonio Fyrigo και της Lucia Vido παντρεύτηκε τον Pietro Marovich στο Μακρυ-Κιοι της Τουρκίας |
497 | 14.10.1925 | Ο Andreas του Ioanni Firigo και της Marghieta Firigo παντρεύτηκε την Μαρία Φωσκόλου από το Αγάπη |
532 | 5.02.1940 | Ο Ioannes του Nicolao Calumeno και της Agnete παντρεύτηκε την Lucia Zaloni |
[1] Δεν έχουμε ξαναβρεί διπλό γάμο μέχρι εκείνη την ίδια μέρα. Σύφωνα με την εγγραφή του 1901, αυτό πρέπει συνέβει. Η αρίθμηση 1α και 1β είναι δικιά μας.
[2] Το G. λογικά είναι Ιωάννης. Θα μπορούσε όμως να είναι πολλά άλλα ονόματα: Giacomo (Ιάκωβος), Georgio (Γεώργιος) κ.λ.π.
[3] Προφέρεται άραγε Θεριό ή Θηρίο;
Για την μεταφορά: dvidos, 7_2015
Μέσα στις εκατοντάδες φωτογραφίες της γνωστής φωτογράφου μόδας Μάρα Δεσύπρη, που ξεκίνησε ως μοντέλο, είναι και μία εικόνα φωτογραφημένη στα μέρη μας (7.05.2011).
Παρατηρήστε την φωτογραφία, αφήστε το βωλακίτικο μελτέμι να σας πάρει τα μαλλιά και μπείτε στο προσωπικό της ιστολόγιο για να νιώσετε το τρίπτυχο μόδα–φωτογραφία–τέχνη > maradesipris.typepad.com
«Όταν παίρνω φωτογραφίες, θεωρώ ότι κάτι ακόμη θα έπρεπε να προσθέσω. Ίσως κάποια γνωμικά... Πολλές φορές σκέφτομαι σημαντικές φράσεις που θα μπορούσαν να ταιριάξουν μ' αυτές. Άλλες, πάλι φορές, με αγγίζουν τόσο πολύ που φοβάμαι να προσθέσω κάτι. Που δεν χρειάζεται να πω τίποτα άλλο. Αυτές, ελπίζω ν' αγγίξουν και άλλη καρδιά εκτός από την δική μου...» –Λ.Ν.
Για την μεταφορά: mix_09.2015
Ανήμερα την Κυριακή του Πάσχα του 2011.
Εισαγωγή στην λειτουργία και λιτανεία.
Δεν είναι εύκολο να κρατάς κάμερα και να δείχνεις σεβασμό προς την εκκλησία την ίδια στιγμή... όμως νομίζω οτι άξιζε τον κόπο!
Όπως και σήμερα, έτσι και τα χρόνια του πολέμου, όλα τα παιδιά του χωριού έπαιζαν μαζί χωρίς να αισθάνονται ακριβώς τις δύσκολες στιγμές.
O Mάρκος ήταν ένα ζωηρό αγόρι, γύρω στα 16, που πήγε να βρει τον μικρό Iάκωβο που ήταν-δεν-ήταν 10 χρονών. «Πεθαίνω για κάτι γλυκό... Mήπως έχεις τίποτα να φάμε; μήπως έχει ξεμείνει κανένα γλυκό πουθενά;», τον ρώτησε. Το μικρό παιδί ήτανε μόνο του στο σπίτι εκείνη την στιγμή. Θυμήθηκε ότι υπήρχε ένα παλιό κουτί που πάντα έκρυβε κάποια γλυκά η μητέρα του, πριν από τον πόλεμο όμως. συνέχεια...
Η δεξιότητα της καλαθοπλεκτικής —μεταφέρω τον όρο αυτό για να διαχωρίσω το art από το craft— ήταν ήδη αναπτυγμένη σε εργαστηριακό επίπεδο από τα τέλη του 18ου αιώνα. Δεκάδες τεχνίτες, δεκάδες εργαστήρια. Στο post αυτό θα αναφερθούμε στις οικογένειες και εργαστήρια καλαθοπλεκτικής που έδρασαν από τον μεσοπόλεμο μέχρι το έτος 2010. συνέχεια...
Στις 26 Μαρτίου (Σάββατο) και ώρα 19:15 παρουσιάστηκε στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού στη Χώρα της Τήνου το βιβλίο του Εθνολόγου–Λαογράφου Αλέκου Φλωράκη «Βωλαξιανοί Καλαθοπλέκτες». Μια έκδοση των Εμπορικών Επιχειρήσεων Παλαμάρης ΑΕ. Ομιλητές, ήταν οι: Δρ. Γεώργιος Ν. Αικατερινίδης, Σάββας Εμ. Απέργης και Κώστας Δανούσης.
Παρουσίαση, όμως, θα γίνει και στην Αθήνα την Παρασκευή 15 Απριλίου 2011, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων - Αμφιθέατρο Αντώνη Τρίτση (Ακαδημίας 50). Ομιλητές θα είναι οι: Μ.Γ. Μερακλής, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη και Μανώλης Σέργης.
Καλό ταξίδι το βιβλίο!
Ξεκινώντας –ποιος ξέρει πότε ακριβώς [1]– σαν αντρική οικογενειακή χειροτεχνία, η καλαθοπλεκτική, ξεπέρασε την περιστασιακή μορφή της και έφτασε να συμπληρώνει τους κλάδους βιοτεχνίας του νησιού! Είμαστε ικανοποιημένοι γιατί πίσω από αυτή την τέχνη, βρίσκουμε τους κάτοικους του χωριού μας.
Tο ελληνικό National Georgaphic ασχολήθηκε με την καλαθοπλεκτική του χωριού Βωλάξ Τήνου σε μια εποχή που τα καλάθια απέκτησαν περισσότερο διακοσμητικό παρά χρηστικό ρόλο [Δεκέμβριος 2000], εφόσον υποκαταστάθηκαν από το πλήθος των φτηνών πλαστικών και γυάλινων βιομηχανικών σκευών, με αποτέλεσμα η άλλοτε (βιοτεχνική θα λέγαμε) παραγωγή ειδών καλαθοπλεκτικής έχει περιοριστεί σε σημαντικό βαθμό. Παρ' όλα αυτά, στο «χωριό της καλαθοπλεκτικής», η παράδοση αιώνων συνεχίζεται και σήμερα. συνέχεια...
Μια από τις παραδοσιακές ασχολίες που δεν άντεξαν στον χρόνο ήταν κι αυτή του Καρβουνιάρη που παράγει ξυλοκάρβουνα. Στο χωριό μας, τα διάφορα μικροκάμινα αποτελούσαν όχι μόνο παράδοση, αλλά προσέθεταν χρήματα στις δύσκολες εποχές, άσχετα αν η Τήνος δεν είχε... δάση!
Πραγματικά, οι συστηματική καλλιέργεια, η κατά καιρούς υλοτόμηση αλλά και η ανάγκη για καύσιμη ύλη τους δύσκολους χειμώνες, αποψίλωσαν τα όποια δάση της: «Τα αρχαία δάση της νήσου εξηλείφθησαν ολοτελώς, φέρεται μόνον δια μνήμης και εκ διδομένων τινών συμπεραίνεται ποτέ τοιαύτα κατά τινας τοποθεσίας. συνέχεια...
Μια πολυεθνική λογοτεχνική γιορτή αποτέλεσε το Πρώτο Φεστιβάλ Λογοτεχνίας που παρουσιάστηκε στην Τήνο (Χώρα / Βωλάξ / Πύργος). Ας θυμηθούμε τι έγινε πριν από οκτώ μήνες...
Η Κοινωνία των (δε)κάτων, μέσω της Λογοτεχνίας, μας έδωσε την δυνατότητα να ανοίξουμε τα μάτια μας σε άλλους πολιτισμούς και σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Ιερό Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας Τήνου, τον Δήμο Εξωμβούργου, τον Δήμο Τήνου, το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού καθώς και με τους φορείς της Κύπρου: Atlantis Productions και Ιδεόγραμμα, έφερε στο νησί μας το Πρώτο Διεθνές Λογοτεχνικό Φεστιβάλ Τήνου!
Ένας σημαντικός θεσμός, μια καθαρά ιδιωτική πρωτοβουλία χωρίς καμία κρατική συμμετοχή, με 26 λογοτέχνες (από τους προβλεπόμενους 28) από 17 συνολικά χώρες, σε τρεις διαφορετικές εκδηλώσεις! Η οργάνωση είχε κάποιες ατέλειες, κάποια λάθη και κάποιες αβλεψίες, όμως, είναι ένας θεσμός που αξίζει και θα πρέπει να συνεχίσει. Ξέρουμε ότι θα επιδιωχθεί να γίνει θεσμός το φεστιβάλ και να διεξάγεται κάθε δύο χρόνια. Μακάρι!